Basic brushes: mijn top 5 make-upkwasten

front2

Het lijkt tegenwoordig wel not done om je make–up aan te brengen zonder de bijhorende make up brushes. Waar deze vroeger alleen voorbehouden waren voor professionele visagisten, liggen ze nu binnen ieders handbereik. Zelfs drogisterijketens zoals Hema en Kruidvat hebben tegenwoordig een hele reeks betaalbare kwasten in de schappen liggen. Het assortiment is op z’n minst overweldigend te noemen: een kabuki brush, stippling brush of blending brush,… Ik kan mij goed inbeelden dat een beginner op vlak van make-up al gillend naar buiten rent bij het zien van al deze namen.

Toch vind ik het de moeite waard om het aanbod eens van dichtbij te bekijken. Het zijn immers zeer handige tools om tot een aanzienlijk mooier resultaat te komen. Want geef nu toe, oogschaduw aanbrengen met de bijgeleverde sponsapplicator? Dat is niet alleen zeer onhandig (het korte steeltje lijkt precies op maat gemaakt voor kinderen), het resultaat is behoorlijk kliederig. Of blush aanbrengen met het bijhorende borsteltje? Dan kan je alleen maar dromen van een egale teint.

Ik nam een kijkje in mijn eigen badkamer en besloot vijf kwasten te selecteren die ik essentieel vind bij het aanbrengen van make-up. Zelf overschrijd ik dit aantal dagelijks, maar ik ga ervan uit dat niet iedereen nood heeft aan zo’n uitgebreid gamma. De specialere varianten heb ik dan ook achterwege gelaten.

De eyeshadow brush

eyeshadowbrush

Deze kwast vervangt de sponsapplicator die je vaak in het oogschaduwdoosje vindt. Het is de perfecte kwast om oogschaduw aan te brengen op het bewegende ooglid. De kwast op de foto heeft behoorlijk stijve haren, maar er bestaan ook exemplaren met wat zachtere, fluffy haren. Beide soorten zijn gelijkwaardig, het is een kwestie van voorkeur.

De blending brush

blendingbrush

Dit is mijn all time favorite! De dag dat ik voor het eerst een blending brush gebruikte, ging een nieuwe wereld voor mij open. Het is een klein, rond kwastje met hele zachte, flexibele haren. Deze kwast gebruik je om je oogschaduw te blenden, te vervagen dus. Het maakt niet uit of je één of meerdere kleuren oogschaduw aangebracht hebt op je oogleden, het geheel vervagen is een must. Op die manier ziet alles er wat meer gepolijst uit en creëer je een zachte overgang tussen de oogschaduw en je eigen huidskleur (of tussen meerdere oogschaduwkleuren). Het zorgt voor een mooi smokey effect en is dan ook essentieel voor het creëren van de felbegeerde smokey eye.

De eyeliner brush

eyelinerbrush

Dit is een fijn penseeltje met korte, strakke haren. Sommige eyelinerpenselen zijn schuin afgesneden, andere recht. Ik vind de schuine variant net iets handiger. Wil je een winged eyeliner creëren? Dan raad ik je aan om een gel eyeliner te gebruiken in combinatie met een dergelijk penseel. Hoewel ik de perfecte cat eye nog lang niet onder de knie heb, vind ik deze manier van werken veel handiger dan een eyeliner in stiftvorm of een vloeibare eyeliner met ingebouwd penseeltje in de dop. Wil je een eyeliner die niet al te hevig is? Dan kan je dit penseel gebruiken om een oogschaduw aan te brengen langs de wimperrand, net zoals je met een eyeliner zou doen. Je kan het geheel dan eventueel nog wat vervagen voor een nog zachtere look.

Dit penseel is ook zeer handig voor het aanzetten van je wenkbrauwen. Het is vooral belangrijk dat je er een dun en scherp lijntje mee kan tekenen. Helaas worden sommige eyelinerkwasten na verloop van tijd wat minder stevig (vooral de goedkopere varianten) en kan je er niet meer zo precies mee werken.

Blush brush

blushbrush

Deze kwast gebruik je logischerwijze voor het aanbrengen van blush, maar kan je ook gebruiken om bronzer of highlighter aan te brengen. Gevorderden gebruiken deze kwast ook voor het shapen of contouren van hun gezicht. Sommige blush brushes zijn schuin afgesneden, andere zijn vlak of rond. Het is maar wat jij het fijnst vindt!

Powder brush

powderbrush

De poederkwast kon natuurlijk ook niet in dit rijtje ontbreken. Het woord zegt het zelf, je gebruikt deze om poeder aan te brengen over je gezicht. Dit kan nodig zijn na het aanbrengen van een vloeibare foundation of concealer, zodat je make-up de hele dag blijft zitten. Ik gebruik ‘m ook om grofweg wat bronzer aan te brengen over mijn hele gezicht en hals.

makeupbrushes2

Natuurlijk houdt het hier niet op. Er zijn tientallen soorten kwasten op de markt en cosmeticabedrijven maken je maar al te graag wijs dat je voor elke handeling een specifiek exemplaar nodig hebt. En dat terwijl je handen vaak nog het beste instrument zijn. Zo maak ik nooit gebruik van een concealerbrush of een foundationpenseel, maar breng ik dit gewoon aan met mijn vingers. Niemand verbied je trouwens een poederkwast te gebruiken om blush aan te brengen of om je wenkbrauwen bij te tekenen met een eyeliner brush. Het is gewoon een kwestie van experimenteren en bepalen wat voor jou het fijnste werkt.

makeupbrushesdef

Nog één ding: kwalitatieve, duurzame brushes zijn niet goedkoop. Budgetmerken komen vaak met goedkope kwasten op de proppen van een minderwaardige kwaliteit. De haren zijn vaak minder zacht, vallen na verloop van tijd uit of behouden hun originele vorm niet. Slechts enkele uitzonderingen hebben bij mij de test doorstaan (zoals de blending brush van Hema, die vind ik fantastisch!). Ben je toch op zoek naar betaalbare brushes van goede kwaliteit? Dan kan ik alvast Zoeva aanraden. Een webshop met zeer degelijke kwasten voor een zacht prijsje!

Wat is jullie favoriete budget kwast?

6 gedachtes over “Basic brushes: mijn top 5 make-upkwasten

  1. Pingback: Tutorial: aubergine ooglook | Fashion Fever

  2. Pingback: Tutorial: feestelijke ooglook | Fashion Fever

  3. Pingback: Review: Maybelline Lasting Drama Gel Eyeliner | Fashion Fever

  4. Pingback: How to: everyday smokey eyes | Fashion Fever

Geef een reactie

