Wax tarts – wat zijn het?

wax tarts

Tijdens een zomers daguitstapje in Sluis merkte ik in heel wat interieurwinkels wax tarts op. Ik werd er meteen door aangetrokken, het leken wel kleine gekleurde zeepjes! Nader onderzoek leerde mij dat het om een soort minigeurkaarsjes ging die je in een oliebrandertje legt en door middel van een theelichtje laat smelten.

De kleine dingetjes waren verkrijgbaar in oneindig veel geuren en kleuren, mooi gesorteerd in mandjes en bakjes. Mocht ik die dag nog niet zoveel gekocht hebben, had ik er zeker meegenomen naar huis. Ik herinner me wel nog dat ze behoorlijk duur waren. Bovendien stelde ik mij ook vragen bij het aantal branduren. Volgens de verkoper heb je zo’n acht uur plezier van één wax tart of wax melt, een stukje was ter grootte van een ijsblokje. Kaarsen en aanverwanten waren op dat moment ook het verste van mijn gedachten, aangezien het toen zo’n 25 graden was.

Nu het buiten steeds frisser wordt en de dagen alsmaar grauwer, heb ik wel weer de behoefte aan gezellige kaarsjes, het liefst vergezeld van een heerlijke geur. Groot was mijn teleurstelling toen ik deze hebbedingetjes niet in Brugge kon vinden. Ook op het internet lijken alle webshops die wax tarts aanbieden Nederlands te zijn. Aangezien het fenomeen nog niet echt bekend lijkt in België besloot ik er dan maar een artikel aan te wijden.

oliebrander wax tarts

Tijdens een bezoekje bij Action (niet toevallig een Nederlandse winkelketen…) botste ik op enkele wax tarts en een brandertje. Ik besloot dat laatste meteen mee te nemen en nam ook enkele geurtjes mee. Van de geuren verwacht ik niet al te veel, ik vermoed dat het geen topkwaliteit is. Maar ik was zo benieuwd dat ik ze niet kon laten liggen. Ik koos voor ‘Fresh Linnen’, ‘Dream’ en ‘Perzik’ en betaalde 99 cent voor een doosje van 6. De perzikgeur was zelfs nog iets goedkoper met 69 cent.

wax tarts

wax tarts
Zo zien de wax tarts eruit: kleine, gekleurde stukjes was (jammer genoeg ook nog eens in plastic verpakt).

Tot nu toe heb ik alleen nog maar de perzikgeur uitgeprobeerd. Ik ben aangenaam verrast door de geur. Die is aanwezig, maar niet overheersend. Ik denk dat de geur ook nog een tijdje zal blijven hangen nadat het kaarsje is uitgeblazen. Ik vind het alleszins een leuk alternatief voor geurkaarsen. Want voor een goed exemplaar betaal je al gauw meer dan 15 euro.

wax tarts

wax tarts

wax tarts

Binnenkort wil ik graag zelf aan de slag om mijn eigen wax melts te maken! Momenteel ben ik volop bezig met het verzamelen van alle benodigdheden, wederom geen makkie in België…

Kende jij de wax tarts al? En indien je ook in België woont: weet je waar ze nog te koop zijn?

 

Bron artikelfoto: Pinterest.

4 gedachtes over “Wax tarts – wat zijn het?

  1. Hoi! Ik woon in België en heb ongeveer een maand geleden van die dingetjes gekocht in de Essenza. Ze hebben er in blaadjesvorm in heeel erg veel verschillende geuren maar er liggen ook vierkantjes die je in 4 kan breken (heb ik gekocht en vind ze heel goed ruiken!).

Geef een reactie

