Perfectionisme – ben jij er ook schuldig aan?

perfectionisme
Je wilt steeds de nieuwste fashion must-haves in je kast hebben, de perfecte smokey eyes onder de knie krijgen en je bent regelmatig in de weer met een krul- of stijltang in de hoop een prachtig (en liefst ook volumineus) kapsel te creëren. Herkenbaar? Dan ben je wellicht, net als ik, een perfectionist. Oké, en misschien ook een beetje een blog-addict.

Een artikel in Flair drukte mij met de neus op de feiten. We leven in een tijd waarin perfectionisme regeert, in die mate dat we onszelf voorbij dreigen te lopen. In een paar stijlvolle laarzen uiteraard.

Sociale media
Akkoord, Facebook is een schitterende uitvinding die ons leven heel wat makkelijker en leuker maakt (en een invulling geeft aan saaie momenten). Maar het brengt ook bij velen onder ons stress teweeg! Want geef toe, voel jij het niet kriebelen als jij mooie vakantiekiekjes ziet van je Facebookvrienden? Of als een vriendin plots verloofd blijkt te zijn? En wat als mensen pochen met hun diploma, auto, nieuwe huis, dat leuke feestje gisteravond of de mooie ring die ze net van hun vriend hebben gekregen? Wat lijken zij toch een fantastisch leven te leiden! In geen honderd jaar te vergelijken met jouw saai bestaan…

Maar vergeet niet dat de meeste mensen alleen de mooiste kant van zichzelf laten zien op Facebook en Instagram. Studeren, boodschappen doen en andere saaie momenten komen gewoonlijk niet aan bod op hun profiel (en gelukkig maar!). Hetzelfde geldt voor bad hair days, bad skin days en chillmomenten in pyjama. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Zeer cliché, maar iedereen weet dat clichés op waarheden gebaseerd zijn.

ad646be06ce6a2e4d096e5f2b941ab01

Keuzestress
In Flair werd verwezen naar onze generatie als generation overload. We hebben ontelbare mogelijkheden en daarom willen we ook alles. In tegenstelling tot vele van onze ouders kunnen we wél verder studeren. We zijn het dan ook aan onszelf en aan hén verschuldigd om een boeiende opleiding te kiezen en die met glans te vervolledigen. Daarna gaan we op zoek naar een passende job die het liefst goed betaalt, uitdagend is én aansluit bij ons drukke gezinsleven. Willen we niet allemaal wat veel? Om nog maar te zwijgen over die passionele liefdesrelatie, dat mooie, grote (en immer glimmende) huis, voorbeeldige kinderen en verrijkende hobby’s. En als vrouw wil je natuurlijk een goede moeder zijn, alsook een keukenprinses, een toffe collega en de ideale partner. Klinkt vermoeiend, niet?

Tegelijkertijd is onze leefwereld ook vluchtiger: we leven in een wegwerpmaatschappij en consumeren alsof ons leven ervan afhangt. Bovendien kunnen we onze belevingen in enkele luttele seconden delen met de rest van de wereld. Maar net zo snel is het alweer oud nieuws. Het tempo in onze informatiemaatschappij ligt zo hoog dat sommigen onderweg de pedalen kwijtraken.1015122ef1da06f19bb25102ff2d1f3a_largeBack to basics
Je kan er bijna niet meer naast kijken. Heel wat mensen willen weer back to basics gaan. Een eigen moestuin beginnen, zelf een muts breien of kleurrijke cupcakes bakken. Wat doet men tegenwoordig niét zelf? De DIY-trend (do it yourself) probeert een antwoord te bieden op ons vluchtige bestaan. Steeds meer mensen vallen voor deze hype, waardoor het bijna weer een must wordt. Jij kweekt je eigen groenten niet, of wat? Ik vind het DIY’en een leuke trend, maar ik vind ook dat je er vooral moet uitpikken wat je zelf leuk vindt. Neem geen naailessen gewoon omdat het nu hip is, als het je niet boeit.

571ec3545d8b179e2a7a04f7f1bcc366

Wat ik eigenlijk wil zeggen: geef niet toe aan de druk, wees gewoon jezelf! En dit geldt eigenlijk voor alles. Het hoéft allemaal niet zo perfect. Er is helemaal niets mis met middelmaat. Leve saaie momenten en bad hair days. Ik stel het nu misschien wat extreem voor, maar ik vind dat wel allemaal wat minder perfectionistisch mogen zijn (inclusief mezelf). Of we het nu willen of niet, ons leven zal nooit perfect zijn. En maar goed ook, want dat zou wel héél saai zijn.

jhjg4

7 gedachtes over “Perfectionisme – ben jij er ook schuldig aan?

  1. Wat supermooi geschreven en ik ben het ook helemaal met je eens! Ook gewoon tevreden zijn met wat we wel hebben in plaats van ons altijd richten op de dingen die we nog zo graag zouden willen hebben! 🙂 X

  2. Allereerst wil ik graag verduidelijken dat perfectionisme niet gelijk staat aan een perfect leven willen. Ik denk dat het woord in een verkeerde context gebruikt wordt.
    Daarnaast spreek je jezelf ook tegen: een mode-blog starten vind ik op zijn minst even trendy en vluchtig..
    Tot slot wil ik er graag nog aan toevoegen dat een bad hair day of booschappen doen helemaal geen saai leven representeert. Dagdagelijkse normale gebeurtenissen worden hier in een negatief daglicht gesteld.

    • Bedankt voor je comment,

      Ik begrijp wat je bedoelt met het verschil tussen perfectionisme en een perfect leven willen leiden. Toch vind ik dit woord wel gepast, aangezien perfectionisme voor mij gelijkstaat aan streven naar perfectie (perfect willen zijn dus), iets wat vaak voorkomt in een professionele context, maar even goed binnen andere sociale rollen. Welk woord/thema zou jij erop plakken dan?

      Voorts vind ik niet dat ik mezelf tegenspreek. Ik probeer niet krampachtig trendy te zijn door een blog bij te houden. Ik vind het gewoon leuk om te schrijven én ik ben ervoor opgeleid. Zonde toch om niets met dat diploma te doen, al is het maar in mijn vrije tijd?

      En ja! Bad hair days en boodschappen doen zijn alledaagse situaties. Dat is dus net wat ik probeer duidelijk te maken 🙂

  3. Wat eens super artikel is dit! En helemaal waar, we leven een beetje in een ‘overload’ aan sociale media en het lijkt wel of iedereen mekaar de loef wilt afsteken. Ik geef toe, ook ik ben schuldig. Dus de laatste tijd probeer ik de PC vaker uit te zetten en de meldingen op mijn smartphone staan uit.

Geef een reactie

