DIY: Glitter boots

front botjes
Ik ben best kieskeurig als het op schoenen aankomt. Maar als ik eenmaal mijn hart verloren heb aan een paar, dan moét ik ze ook hebben. Onlangs stuitte ik op deze blogpost van Dorien. Ik werd op slag verliefd op haar prachtige glitterlaarsjes! Ik had mezelf nochtans voorgenomen om deze winter geen laarzen meer te kopen, maar het kwaad was al geschied. Ik ging vliegensvlug op zoek naar de laarsjes in kwestie, maar die bleken helaas niet meer beschikbaar in de webshop van Avance.

Ik ging het ruimer zoeken en schuimde Google af, in de hoop een gelijkaardig paar op de kop te tikken in een betaalbare webshop. Ik stond op het punt mijn zoektocht op te geven, toen ik op een leuk alternatief botste: do it yourself glitter laarsjes! Ik, die van glitters, laarzen en knutselen houd, kon me niet langer bedwingen en ging (in het belang van mijn blog uiteraard) op zoek naar de juiste benodigdheden. Hieronder lees je stap voor stap hoe ik te werk ging.

P1070024

Wat heb je nodig?

  • Laarsjes: ik ging op zoek naar een gelijkaardig paar, namelijk korte cowboylaarsjes met een duidelijke verticale naad ter hoogte van de enkels.
  • Textiellijm
  • Afplaktape
  • Penseel
  • GLITTER!

P1060993

Na wat speurwerk vond ik de ideale laarsjes bij Zalando voor 19,95 euro. Tape vond ik voor 95 cent bij Action, de glitter voor 7,45 euro bij AVA. De lijm vond ik in een lokale winkel, maar kan je volgens mij ook vinden bij Veritas.

P1060990

Stap 1:
Plak de schoenen af met de tape. Ik heb geprobeerd om zo secuur mogelijk te werk te gaan, omdat ik een mooie, scherpe lijn wilde creëren (en dus geen verdwaalde glitters wilde zien aan de voorkant van mijn schoenen).

P1070031

Voordat je aan de slag gaat met de glitter kan je beter wat (kranten)papier op de tafel leggen. Dan kan je de gevallen glitter achteraf ook weer opvangen en terug in het doosje gieten.

Stap 2:
Bestrijk de schoen met een dun laagje lijm en overgiet met glitter. Laat enkele uren tot een dag drogen.

P1070042

P1070045

Ik merkte al gauw dat mijn textiellijm eigenlijk iets te dik was. De lijm moet behoorlijk vloeibaar zijn, zodat je hem makkelijk kan verdelen over de schoen.

Toevallig maakte Mascha van Beautygloss afgelopen weekend ook een DIY-filmpje over glitter. Van haar leerde ik hoe je zelf ‘Mod Podge’ kan maken, het goedje waarmee je zowat elke Amerikaanse blogger aan het werk ziet in DIY-video’s. Het gaat om een soort waterachtige lijm die in België niet te koop is, maar je dus makkelijk kan maken. Het recept is simpel: meng een hoeveelheid witte knutsellijm met dezelfde hoeveelheid water en roer dit alles goed door elkaar. Je krijgt nu een erg waterig goedje dat je makkelijk kan uitsmeren over de schoen! Ik gebruikte hiervoor knutsellijm van Scotch.

P1070253
(Op deze foto’s ben ik al bezig met stap 3).

P1070254

Stap 3:
Wanneer droog, klop je de overbodige glitter van de laarsjes af. Breng nu een tweede laag lijm aan en overgiet opnieuw met glitter. Laat opnieuw drogen.

P1070252

Stap 4:
Haal voorzichtig de tape van de laarzen. Schud de overbodige glitter af. Klaar!

P1070274

Stap 5:
Pronk met je nieuwe laarsjes!

P1070299

P1070288

P1070281

P10703072

3 gedachtes over “DIY: Glitter boots

Geef een reactie

