Essence I ♥ Stage Eyeshadow Base + wat is oogschaduwbasis?

front4Een van de eerste dingen die ik leerde toen ik de beauty community op YouTube leerde kennen, is dat er zoiets bestaat als een oogschaduwbasis. Sterker nog, een oogschaduwbasis bleek essentieel te zijn als je mooie make-uplooks wil creëren!

Toen (enkele jaren geleden) was een dergelijk product nog nauwelijks verkrijgbaar in België (tot mijn grote frustratie). Ondertussen is het fenomeen wijdverspreid en hebben zelfs de bekende budgetmerken een oogschaduwbasis in het assortiment opgenomen. Vandaag review ik de I ♥ Stage Eyeshadow Base van Essence, spotgoedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Maar is het ook de moeite?

Wat is oogschaduwbasis?

P10706562

Ik kan mijn voorstellen dat sommigen niet eens afwisten van het bestaan van iets als een oogschaduwbasis. Het product is dan ook nog niet helemaal ingeburgerd bij ons. Toch vind ik het een must have als je aan de slag wil gaan met mooie oogschaduwtinten!

Wat doet het dan precies? Een oogschaduwbasis of eye primer vormt als het ware het fundament van je ooglook. Het product bestaat meestal uit een crème die je in kleine hoeveelheid op de oogleden aanbrengt. Net zoals een dagcrème of foundation ervoor zorgt dat je een blush of bronspoeder egaler kan aanbrengen op de huid, zorgt de oogschaduwbasis ervoor dat je oogschaduw netter kan aanbrengen op de oogleden. De kleuren van je oogschaduw zullen bovendien levendiger verschijnen en makkelijker te vervagen zijn (denk aan smokey eyes).

Zegt deze situatie je iets? Je hebt een prachtig doosje oogschaduw gespot in de winkel en besluit het mee te nemen. Wanneer je thuiskomt en enthousiast aan de slag gaat met je oogschaduw, merk je dat er op je oogleden maar weinig overschiet van de mooie, levendige kleur in het potje. De kans bestaat dat de oogschaduw geen goede pigmentatie heeft (daarom is het altijd verstandig om oogschaduw eerst even uit te testen op je hand), maar veel heeft ook te maken met het gebrek aan een ondergrond waaraan de oogschaduw zich kan hechten.

Daarnaast heeft oogschaduwbasis ook een tweede belangrijke functie. Het zorgt ervoor dat je oogschaduw langer mooi blijft en op zijn plek blijft zitten. Vooral mensen met een vette huid kennen vaak het probleem dat oogschaduw in de plooitjes van hun oogleden gaat zitten. Nu heb ik een normale huid, maar toch merk ik dat mijn oogschaduw veel langer mooi blijft met een basis eronder. Een primer bepaalt dus niet alleen het eindresultaat van je make-uplook, maar ook hoe alles eruit zal zien aan het einde van de dag. Ikzelf vind het een onmisbaar product die een wereld van verschil maakt!

Essence I ♥ Stage Eyeshadow Base

P10706672
Ik heb een tijdlang de oogschaduwbasis van Catrice gebruikt, vooral omdat die makkelijk te verkrijgen is en bij gebrek aan andere merken die er eentje verkochten (het aantal winkels van grote make-upmerken is in Brugge ook eerder beperkt). Ik was best wel tevreden met het product, maar koop het niet meer sinds Catrice is overgeschakeld op een potjesverpakking. Zoals je wel weet zijn potjes minder hygiënisch dan tubes en zeker in de buurt van mijn ogen hou ik het liever netjes. Dan maar eens piepen bij dat andere bekende budgetmerk, namelijk Essence. Essence heeft wel een eye primer in tubevorm op de markt, dus besloot ik deze eens te proberen.

product3

product4

Het eerste wat mij opvalt als ik het product uitprobeer, is dat het erg donker is! Het lijkt wel een foundation die 10 tinten te donker is voor mijn huid. Zelfs als ik het goedje open wrijf op mijn huid, blijft het zeer oranjeachtig ogen. Dit is voor mij wel een afknapper, want dat betekent dat ik het product erg secuur zal moeten aanbrengen (alleen op de plekjes die achteraf met oogschaduw bedekt zullen worden). Anders durf ik oogschaduwbasis nogal eens slordig aanbrengen (zeker als ik ’s morgens nog niet goed wakker ben). Opletten geblazen dus, ook wanneer je het product via de applicator aanbrengt op je oogleden. Je hebt maar een héél klein beetje nodig. Ik breng met deze applicator bijna steeds te veel product aan.

Wat de werking betreft, ben ik erg te spreken over dit product! Budget of niet, mijn oogschaduw blijft de hele dag mooi zitten. Zelf heb ik ook ervaring met Primer Potion van Urban Decay, zo’n beetje dé populairste oogschaduwbasis out there. Toch vind ik niet dat Essence moet onderdoen voor dit populaire merk! Hieronder maakte ik even een vergelijking:

algemeen

Ik besloot een matte en een glanzende oogschaduw aan te brengen op mijn hand. Helemaal links gebruikte ik geen oogschaduwbasis. In het midden heb ik Primer Potion van Urban Decay gebruikt. Rechts bracht ik de I ♥ Stage Eyeshadow Base aan van Essence. Zoals je ziet is het resultaat zonder oogschaduwbasis maar pover, de kleur komt helemaal niet over op de huid.

Laten we even de glanzende oogschaduw van dichterbij bekijken.

glanzend3

Naar mijn gevoel zorgen zowel de basis van Urban Decay als die van Essence voor een goed resultaat. Wel is de oogschaduwbasis van Essence veel beter zichtbaar rondom de oogschaduw, dit vind ik wel een minpuntje. De oogschaduwbasis van Urban Decay wordt transparant op de huid.

glanzend4
Ook heb ik het gevoel dat de oogschaduw nog een tikje méér glanst boven de Primer Potion van Urban Decay. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn camera vooral op het middelpunt van de foto focuste, waardoor de middelste swatch iets scherper in beeld is gebracht. Een twijfelgeval dus… Ik ben geneigd om Urban Decay het voordeel van de twijfel te geven!

Maar wat vertellen de matte kleuren ons?

mat3

De matte kleur is bijna onzichtbaar wanneer ik hem aanbreng zonder oogschaduwbasis. Het is nochtans een oogschaduw van goede kwaliteit. Ik denk dat de tweede en derde swatch zowat even donker zijn.

mat4
Toch vind ik dat de oogschaduwbasis van Essence in dit geval beter haar werk doet! De kleur rechts is immers mooi egaal, terwijl de middelste kleur toch een beetje vlekkerig lijkt.

Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, en ik zal ook niet uitmaken welke oogschaduwbasis de beste is. Ik besluit alleen dat de eye primer van Essence zeker niet hoeft onder te doen voor die van Urban Decay, toch een zeer gehypet (en duur!) merk in de beautywereld. De oogschaduwbasis van Essence is verkrijgbaar voor zo’n 2,50 euro bij Kruidvat, een batje dus! En qua kwaliteit zeer vergelijkbaar. Alleen: voorzichtig smeren die handel, de plekjes die geen oogschaduw over zich heen krijgen laat je beter ongemoeid.

Welke oogschaduwbasis gebruik jij?

6 gedachtes over “Essence I ♥ Stage Eyeshadow Base + wat is oogschaduwbasis?

  1. Pingback: How to: everyday smokey eyes | Fashion Fever

Geef een reactie

