Mijn soldentips

soldenfront

Solden! Het woord alleen al doet bij velen van ons het hart sneller slaan. De tijd van het jaar waarop we met z’n allen winkels overhoop mogen halen, op zoek naar de leukste koopjes, is weer aangebroken. Toegegeven, het kan (zeker bij ons vrouwen) enige irrationaliteit met zich meebrengen. Alvorens overenthousiast de stad in te snellen, neem je beter nog even mijn ultieme tips door!

1. Verken de winkelstraten op voorhand
Tijdens de eerste soldendagen is het afschuwelijk druk. Bovendien vind ik de sfeer in de winkels op die momenten onuitstaanbaar: mensen graaien in bakken vol kleding en gooien alles op een hoop (of op de grond!), de rijen aan de paskamer zijn belachelijk lang en wie niet oppast raakt nog verzeild in een catfight over een gegeerd kledingstuk.

Wanneer ik beslis te gaan winkelen tijdens de solden, wil ik vooral doelbewust koopjes scoren. Ik trotseer de drukte niet om vervolgens gezellig te gaan rondslenteren en elke winkel binnen te stappen. Wat doe ik dan wel? Ongeveer een week voordat de solden beginnen ga ik rondsnuffelen in mijn favoriete winkels. Welke items interesseren mij? Welke collecties zeggen mij helemaal niets? Als ik iets leuk vind, noteer ik het in gedachten. Soms ga ik het kledingstuk zelfs passen, zodat ik weet welke maat voor mij geschikt is. Thuis maak ik een lijstje van de spullen die ik echt graag wil kopen in de solden. Op die manier heb ik een beter overzicht op het aanbod van dat moment. Winkels die op dat moment minder leuke dingen in huis hebben, kan ik tijdens de solden dan ook links laten liggen. Dat scheelt een hele hoop tijd en gedoe!

2. Koppelverkoop
Deze tip sluit een beetje aan bij de vorige. Heel wat winkels doen aan koppelverkoop in de weken voorafgaand aan de solden. H&M is er een van. Ze prijzen dan bepaalde stukken af en verkopen deze aan de nieuwe prijs als je twee afgeprijsde items koopt. Dit brengt natuurlijk met zich mee dat de mooiste koopjes bij aanvang van de solden al weg zijn. Wees dus alert en breng deze winkels op voorhand een bezoekje!

jhghg

3. Maak lijstjes
Tijdens de solden worden maar al te vaak miskopen gedaan. Begrijpelijk, soms brengt een gunstig prijskaartje je hoofd helemaal op hol en koop je iets wat je eigenlijk niet nodig hebt. Het is niet onverstandig om op voorhand even je kleerkast in te duiken en na te gaan wat je kan gebruiken. Maak een lijstje met dingen die nog ontbreken in je garderobe of items die je echt graag wil. Focus je op deze lijstjes tijdens het shoppen en de kans is groot dat je zeer tevreden zal zijn met je aankopen.

4. Ga voor basic stuks
Wil je stuks kopen waarvan je nog jaren kan genieten? Ga dan voor basics! Simpele cardigans, T-shirts, longsleeves, jeansbroeken, een gebreide trui,… Ze komen steeds van pas, zijn makkelijk combineerbaar en zijn vaak tijdloos. De soldenperiode is ook het ideale moment om een eyecatcher aan te schaffen. Een mooi horloge, een leren jas of een klassieke trenchcoat: het zijn stuks die je outfit helemaal afmaken, maar vaak kosten ze ook een flinke duit. Het is dus geen slecht idee om tijdens de solden te investeren in een dergelijk tijdloos design.

5. Ken de trends
Oké, cropped tops en etnische prints zijn dan wel helemaal in op dit moment, toch hoeven de solden geen excuus te zijn om tientallen van deze hippe items in huis te halen. Want hoelang denk je dat deze trends nog zullen meedraaien? Voor je het weet, zit je met een berg kledingstukken die je niet meer wil dragen, omdat ze als ‘out’ worden bestempeld. Wees dus voorzichtig als het om trendy kleding gaat. Kies liever voor standvastige trends, zoals de skinny jeans (zal die ooit uit de mode zijn?), een paar laarzen of een leren jasje.

n;n,;n,


6. Zal
je het echt dragen?
De verleiding kan soms erg groot zijn om iets te kopen dat je eigenlijk nooit zal dragen. Gewoon, omdat het nu hip is en omdat ‘iedereen’ het draagt of omdat het wel écht een batje is. Probeer jezelf te beschermen tegen dergelijke gedachten! Ook al krijg je 70% korting op een kledingstuk, als je het niet gaat dragen, is het het geld niet waard! Koop dus geen schoenen die een maat te groot zijn, wurm je niet in dat te kleine jurkje (ook niet met de gedachte dat je toch binnenkort op dieet zal gaan) en kies niet voor een extravagant design als je weet dat je er niet op je gemak in bent. Doe gewoon de test, vraag jezelf af: ga ik dit effectief dragen? Zo ja, waar en wanneer? Als je hierop een antwoord weet te verzinnen, ga dan gerust je gang!

7. Shop online
Online shoppen wordt steeds makkelijker en steeds vaker bieden webshops gratis verzending aan. Wanneer iets in de winkel niet meer beschikbaar is in je maat, neem dan eens een kijkje in de webshop. Misschien kan je zo toch nog je favoriete item bemachtigen! Het is ook niet onverstandig om de prijzen van de webshop en de winkel te vergelijken. Vaak zijn de prijzen in Belgische en Nederlandse winkels veel hoger dan wanneer je iets direct bij de bron aankoopt. Zo kocht ik onlangs op de website van Women Secret ondergoed voor een derde van de prijs die ik in de winkel zag (je betaalt er wel verzendingskosten).

jhjk
8. Durf vragen stellen
Dit weet ik ondertussen uit ervaring: sommige kledingstukken liggen nog en masse in het winkelmagazijn. Wanneer je iets niet meer kan vinden in je maat, vraag dan aan het winkelpersoneel of het kledingstuk in jouw maat toevallig nog op stock ligt. Een neen heb je, een ja kun je krijgen!

9. Passen!
Ik weet het, kleding passen tijdens de solden heeft veel weg van een horrorverhaal. Toch kan ik het alleen maar aanraden! Het is al zo vaak voorgekomen dat ik iets helemaal niks vond, tot ik het eenmaal aanhad, alsook dat de mooiste kledingstukken op niets trokken eens ik ze aangetrokken had. Als je past, weet je het tenminste zeker! Weet ook dat je in sommige winkels soldenaankopen niet mag ruilen. Zorg dus dat je weet waarvoor je staat! Vraag desnoods meer info aan een verkoper.

Hopelijk hebben jullie iets gehad aan mijn tips! Ik wens jullie alvast heel veel shopplezier!

3 gedachtes over “Mijn soldentips

Geef een reactie

