Uitdaging aan mezelf: get healthy!

challengeHet nieuwe jaar is al bijna een maand aan de gang en hier kom ik aangezet met mijn nieuwe voornemens. Ik heb nu eenmaal wat tijd nodig om op gang te komen, in de ochtend is het niet anders. Ik heb zojuist besloten om mijn vage voornemens om te zetten in klaar en duidelijke taal en min of meer meetbare doelstellingen. Sterker nog, ik deel mijn voornemens met jullie om de druk voor mezelf nog wat te verhogen.

Zoals je al kan afleiden uit de titel wil ik graag gezonder gaan leven. Zeer cliché, maar niettemin ook zeer belangrijk. (Gezonde) voeding is namelijk de brandstof voor ons lichaam. Het beïnvloedt ons energiepeil, humeur, immuunsysteem en welbevinden in het algemeen.

Je lichaam is erg veerkrachtig en zal je de herhaaldelijke uitstapjes naar McDonalds nog een tijdje vergeven, maar eens je wat ouder wordt, kan het al eens beginnen tegenpruttelen. Dan pas komen de signalen van het jarenlange verkeerde voedingsgebruik naar boven. Daarom wil graag wat krediet opbouwen voor de toekomst. En ik wil graag slank, strak en fit zijn natuurlijk, dat ook. Wat had je gedacht?

Ik stel voor mezelf geen extreme eisen, dat werkt volgens mij toch niet. Ja, het lichaam van het gemiddelde Victoria’s Secret model is fantastisch, maar het train- en eetschema dat erbij hoort, vind ik dan weer iets minder aantrekkelijk. Voor hen is bezig zijn met hun uiterlijk (en dus dagelijks trainen en diëten) een deel van hun job. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar in mijn job wordt daar helaas geen tijd voor uitgetrokken. Een paar kleine ingrepen moeten er toch voor zorgen dat ik iets gezonder en bewuster door het leven ga.

Ik heb voor mezelf tien vuistregels/leefregels opgesteld. Ik wil in eerste instantie proberen mij hier een maand aan te houden.

uitdaging2

Hieronder wat meer uitleg:

  • 1,5 liter water per dag drinken: het klinkt zo simpel, maar ik slaag er nooit in. Nochtans kan het echt niet moeilijk zijn: in de ochtend, namiddag en avond telkens een halve literflesje leegdrinken.
  • 1 x per week vis, gevogelte en veggie eten: het is mijn doel om minder varkensvlees/gehakt te eten. Meer vis en gevogelte moet lukken, wat vegetarisch eten betreft ben ik nog wat zoekende. Wie lekkere receptjes heeft, mag altijd roepen!
  • 2 à 3 uur per week sporten: Ik heb een fitnessabonnement, ik kan er dan ook maar beter gebruik van maken. Echt fitnessen doe ik niet meer (zo saai, lastig en eentonig…), maar de groepslessen (BBB, pilates, zumba,…) spreken mij wel aan. Het fitnesscentrum is vlakbij, dus eigenlijk heb ik maar weinig excuses om niet te gaan.
  • Maximaal 1 x per week pasta eten: Mmm, I love pasta! Helaas bevat pasta heel wat koolhydraten én zijn vooral de sauzen zeer calorierijk. Vanaf nu eenmaal per week dus, maar mijn portie kaas on top laat ik nooit, never, jamais vallen!
  • Elke week verse soep en fruitsla maken: Soep maken houdt eigenlijk niet zoveel in en vooral in de winter kan het heerlijk smaken! Als je tussendoor soep eet, vermijd je niet alleen ongezonde snacks, je hebt ook nog eens een extra portie groenten én water binnen. Een win-win-winsituatie dus!

    Fruit vermijd ik meestal, omdat ik soms nogal lui ben en dus geen zin heb om mijn tussendoortje eerst te schillen. Het lukt mij beter als ik meteen een portie fruitsla uit de koelkast kan nemen en de hapklare stukjes naar binnen kan werken.

  • Gewoon brood zoveel mogelijk vervangen door speltbrood: Speltbrood bevat ook gluten, maar wordt door de meeste mensen beter verteerd dan brood gemaakt van tarwe. Aangezien ik volgens mij toch een verteringsprobleem heb, wil ik vaker speltbrood eten. Jammer genoeg is het hier niet zo makkelijk verkrijgbaar!
  • 2 x per week een broodmaaltijd vervangen door een slaatje: Ik zal het maar toegeven, ik ben verslaafd aan brood! Ik lust geen havermout, noch ontbijtgranen en ook een kom yoghurt met fruit als ontbijt is niet aan mij besteed. Ik eet nu eenmaal erg graag brood en zal dit nooit kunnen laten. Jammer genoeg bevat brood wel veel suiker. Ik vind het heel moeilijk om alternatieven te bedenken voor een broodmaaltijd met charcuterie, maar denk dat tweemaal per week lunchen met een slaatje wel haalbaar is (tenminste op dagen dat ik niet werk). Nu nog volop ideeën opdoen!
  • Bij honger tussendoor soep, fruit of noten eten: gezonde tussendoortjes dus! Op het werk is een koekje wel toegelaten, anders heb ik gewoon niet genoeg energie tot etenstijd.
  • Allergieën en/of intoleranties onderzoeken: Ik heb werkelijk al jaren het idee dat ik met een voedingsallergie of -intolerantie zit, maar ik weet gewoon niet voor welke voedingsmiddelen ik gevoelig ben. Ik heb al jaren last van een opgezette buik die soms immense proporties aanneemt. Voor de rest heb ik weinig klachten (in mijn tienerjaren had ik wel dagelijks last van buikpijn). Naar mijn gevoel hebben dokters maar weinig oren naar mijn klachten en laten ze na om een link te leggen met voeding. Het komende jaar wil ik hierover uitsluitsel.
  • Af en toe een verwenmoment inlassen: Hoe houd je een gezonde levensstijl anders vol? Afgezien van chocolade en slagroom, ben ik eigenlijk niet zo’n zoetebek. Mij kan je vooral een plezier doen een aperitiefhapje, een bezoek aan de frituur, pasta, een vis- of vleesmaaltijd met een heerlijke roomsaus, américain préparé, kaas,… Ik zal deze dingen dan ook met mate blijven eten!

tumblr_mzszr9Izhd1smlim8o1_500

Officieel wil ik met dit alles van start gaan in februari, maar stiekem ben ik al wat begonnen. Ik wil vooral van het sporten een goede gewoonte maken. Volgens mij is het gewoon een kwestie van enkele aanpassingen doorvoeren in je levensstijl: een gewoonte aanleren en die ook behouden.

Ik wil jullie zeker op de hoogte houden van mijn ervaringen. Daarom zal ik in de toekomst ook updates online plaatsen. Alvast bedankt voor het lezen!

Heb jij ook goede voornemens?

Een gedachte over “Uitdaging aan mezelf: get healthy!

  1. Pingback: Update: healthy lifestyle | Fashion Fever

Geef een reactie

