Update: healthy lifestyle

challenge

Al een dikke maand ben ik bezig met dunner worden (sorry, ik kon het niet laten). Ik beloofde jullie een update over mijn poging tot het aannemen van een nieuwe, gezonde levensstijl. Bij deze!

Ik goot mijn ambitieuze voornemens in een tiental vuistregels, waaraan ik me het merendeel van de tijd wilde houden. Is dat gelukt? Het antwoord is ja! Voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel dat ik mijn voedingspatroon écht onder controle heb. Ik tel daarbij geen calorieën, maar probeer vooral te eten wat goed is voor mijn lichaam. Het woord voeding zegt het immers zelf: iets wat je lichaam voédt. Een teveel aan suikers en ongezonde vetten probeer ik te vermijden (met de nadruk op proberen).

Laat ik even mijn vuistregels opnieuw overlopen:

  • 1,5 liter water per dag drinken: Ai, dit blijft voor mij de moeilijkste! Ik probeer echt meer water te drinken, helaas heb ik maar heel weinig dorst.
  • 1 x per week vis, gevogelte en veggie eten: Gelukkig gaat mijn vriend ook akkoord hiermee. Dit lukt dus aardig! Het is allemaal een kwestie van planning en ervoor zorgen dat je de juiste ingrediënten in huis haalt. Alleen vegetarisch eten vinden we wat moeilijker. We grijpen al snel naar de typische vleesvervangers en vinden niet elke smaak lekker (seitan zijn we bijvoorbeeld al beu), de vegaballetjes van Vivera smaken ons wel, maar zijn nogal droog. Als iemand tips heeft op dit vlak, laat gerust iets achter bij de comments!
  • 2 à 3 uur per week sporten: Ja hoor, ook dit lukt me. Gewoonlijk volg ik 1 uur zumba, 1 uur BBB en 1 uur dance workout. Geen intensieve topsport dus, maar alle beetjes helpen!
  • Maximaal 1 maal per week pasta eten: Yep, daar slaag ik in. Ik eet nu trouwens speltpasta, wat je kan kopen in de biowinkel. Het smaakt exact hetzelfde als gewone pasta, maar wordt minder snel in suiker omgezet in je lichaam. Bovendien zit ik ook sneller vol met speltpasta, ik eet dus kleinere porties. Win-win!
  • Elke week verse soep en fruitsla maken: Ik maak elke week een andere pot soep. Ik maak zelfs pakketjes met ‘wit van prei’ in de diepvries, heel handig! Ik maakte ondertussen al brocollisoep, tomatensoep, kervelsoep, preisoep, pompoensoep en paprikasoep. Altijd handig voor een hongertje tussendoor of zelfs als avondmaal.
    Op het vlak van fruitsla ben ik helaas gebuisd. Ik probeer wel meer fruit bij mijn ontbijt te eten.
  • Gewoon brood zoveel mogelijk vervangen door speltbrood: Meer nog, ik maak sinds kort ook mijn eigen speltbrood, volgens het recept van Piet Huysentruyt. Brood dat gemaakt is van tarwebloem, wordt in het lichaam heel snel omgezet in suikers. Dit is met speltbrood veel minder het geval. Als ik bovendien zelf mijn brood maak, weet ik tenminste wat erin zit!
  • 2 x per week een broodmaaltijd vervangen door een slaatje: Hier houd ik mij ook aan! Al is het wel niet altijd een slaatje, maar bijvoorbeeld ook een groente-omelet. Wie mij volgt op instagram heeft wellicht al wat healthy meals voorbij zien komen. Ik zal de foto’s onderaan dit artikel toevoegen ter inspiratie!
  • Bij honger tussendoor soep, fruit of noten eten: Hmm, hier scoor ik niet zo goed. Op het werk kies ik nog vaak voor een koekje tussendoor. Of een rijstwafel, dat bevat iets minder calorieën. Ik kies ook heel vaak voor een stukje zwarte chocolade, wat maar heel weinig suiker bevat. Noten eet ik eigenlijk te weinig. Als ik thuis ben eet ik wel vaak soep als vieruurtje, om te vermijden dat ik iets zoets in mijn mond stop.
  • Allergieën en/of intoleranties onderzoeken: Nog geen stappen ondernomen.
  • Af en toe een verwenmoment inlassen: Als ik buitenshuis eet, ga ik niet beginnen vitten en moeilijk doen. Ook in het weekend durf ik wel eens witte pistolets en een stukje taart eten. Mijn vriend heeft helaas een voorliefde voor alles wat vet en gesuikerd is: frietjes, chips, mayonaise,… Het is voor mij dan ook niet zo makkelijk om aan de verleidingen te weerstaan! Soms moet ik inbinden en een bezoekje aan het frietkot tolereren op een moment dat ik dat liever niet zou willen. Gelukkig eet ik zelf ook heel graag frietjes, dus op zich vind ik dat niet zó erg.

Ik heb het gevoel dat ik heel goed op dreef ben, beter dan ooit eigenlijk. Voor het eerst merk ik ook een verschil op de weegschaal. Waar ik vroeger altijd bleef steken boven de 60 kilo, weeg ik nu plots maar 56,5 kilo meer, woohoow! Vooral het sporten maakt een verschil denk ik. 55 kilo lijkt mij een mooi streefgewicht voor deze zomer.

Mijn nieuwe voornemen is om mij nog meer dan te voren te focussen op het elimineren van (verborgen) suikers en het introduceren van een gezond ontbijt. Ik moet zeggen dat ik heel veel ideetjes opdoe op Fitbeauty.nl en het nieuwe kookprogramma van Piet Huysentruyt.

Hier volgen nog enkele maaltijdideetjes van de afgelopen maand, hopelijk kan ik jullie inspireren!

Zalmburgers met quinoa en wortel.

Tomatensoep en slaatje met pompoenreepjes en pancetta.

Slaatje met gerookte zalm.

Mijn eigen speltbrood!

Bananen-speltpannenkoekjes met lijnzaad en appel als ontbijt.

Slaatje met gerookte zalm en tonijn uit blik.

Roerei met spinazie en zelfgemaakte kipburger.

2 gedachtes over “Update: healthy lifestyle

Geef een reactie

