Mijn planningtips

P10901623

Ik ben een beetje planning-obsessed de laatste tijd. Eerlijk gezegd vind ik het maar moeilijk om alle huishoudelijke taakjes rond te krijgen, zeker als ik mij na een lange werkdag neerplof in de zetel. Terug opstaan lijkt dan geen optie en wanneer ik eenmaal mijn tv of laptop heb aangezet, ben ik voor enkele uren vertrokken (waarom zijn er toch zóveel interessante blogs?). Dat moet efficiënter kunnen! Ik probeer mijn taken zoveel mogelijk te plannen, zodat ik achteraf zonder schuldgevoel van mijn vrije momenten kan genieten. Hier zijn mijn tips!

Ik heb absoluut nood aan structuur in mijn leven. Chaos en onduidelijkheid brengt echt wel stress teweeg bij mij. De oplossing? Plannen! Dit is wat ik doe:

To do lists

Ik maak to do-lijstjes. Bij Hema kocht ik kant-en-klare exemplaren (zie foto bovenaan). Ik maak altijd een globaal overzicht van de taken voor de komende week. Met de lenteschoonmaak in zicht heb ik zelfs een to do list gespreid over enkele weken, waarbij ik steeds een andere kamer in huis wil aanpakken. Zo wordt alles voor mij overzichtelijker én haalbaar.

Daarnaast maak ik ook specifiekere lijstjes op vrije dagen. Mijn nummer één-tip: hou het realistisch. I know, het is erg verleidelijk om een to do-lijstje boordevol taken te maken, maar de teleurstelling zal des te groter zijn als je er niet in slaagt ze te volbrengen. Hou er rekening mee dat je tussendoor sowieso heel wat beslommeringen hebt, zoals douchen en jezelf aankleden, eten maken, met de hond gaan wandelen, de kinderen brengen naar en afhalen op school,…

Plan de saaiste en meest lastige taken in de voormiddag.

Bepaal op voorhand hoe laat je de volgende dag zal opstaan en tracht jezelf daar ook aan te houden. Gun jezelf de tijd om rustig te ontbijten en wakker te worden bij een kop koffie, maar ga daarna meteen aan de slag. (Met andere woorden: géén kijkje nemen op Facebook, want voor je het weet, ben je alweer anderhalf uur verder). Bij mij helpt het om me meteen na het ontbijt aan te kleden, want hoe langer ik in mijn pyjama blijf rondlopen, hoe minder ik gedaan krijg. Pas wanneer ik fris uit de badkamer kom, heb ik het gevoel dat de dag echt kan beginnen!

breakfast

Aan het begin van de dag barst je nog van de energie. Het is dan ook slim om de saaiste en meest lastige taken in de voormiddag te plannen. Heb je net zoals ik een grondige hekel aan afwassen? Plan die afwas dan in de voormiddag. Voorzie je om deze te doen om vijf uur ’s avonds, dan is de kans groot dat je er niet meer aan begint. Het is zó leuk om die rottaakjes te kunnen afvinken op je to do-list, dat je meteen weer energie krijgt om ’s middags door te gaan.

Maak een weekmenu

Eten maken en boodschappen doen is een van de belangrijkste taken in huis. Ik heb zo mijn eigen manier om stress hier rond te vermijden. Ik probeer te letten op mijn voeding en eet graag gezond en vers (lees: geen kant-en-klare verpakkingen!), maar dat vergt planning. Als ik niet op voorhand weet wat we die avond gaan eten is de keuze voor een pizza of een bezoek aan de frituur gauw gemaakt (want het is al laat, je hebt honger, je hebt geen zin meer om te koken en je hebt niets in huis). Dat vermijd ik door eenmaal per week (meestal op zondag) neer te zitten en een weekmenu op te stellen.

Ik bepaal wat we de komende week gaan eten, rekening houdende met werkuren (wie is er het eerst thuis?) en andere activiteiten ’s avonds (ik geef toe: het is soms een puzzel!). Dit is niet evident, soms is de inspiratie écht op, maar gelukkig kan het internet in dat geval een handje helpen. Ik plan uitgebreide maaltijden of moeilijke recepten in het weekend en een snelle hap op drukke dagen. Dit kost wat tijd, maar zorgt ervoor dat ik minder stress heb doorheen de week!

a41371e1f4361ba055920f663b6554a22
Aansluitend maak ik dan een boodschappenlijstje, aangevuld met andere benodigdheden. Op die manier koop ik nooit te veel, breng ik nauwelijks ongezonde tussendoortjes mee voor mezelf (want ik hou mij aan het lijstje) en hoef ik maar één keer per week naar de supermarkt. Tijdens de week heb ik geen keuzestress, zijn de maaltijden afgestemd op onze dag en hoeven we bijna nooit voedsel weg te gooien (waar we toch wel belang aan hechten!).

Zit eenmaal per week neer om een weekmenu en boodschappenlijst op te stellen.

Plan je vrije tijd

Ik mag dan misschien wel een planningfreak zijn, ik geraak dikwijls ook niet door mijn lijstje. Soms spendeer ik uren achter de computer, terwijl ik al 101 nuttige dingen had kunnen doen! Ik ben jaloers als ik zie hoe de generatie van mijn ouders (die minder of zelfs niet met de computer bezig is) zo efficiënt te werk gaat met huishoudelijke taken (damn you, internet!). Dit wil ook graag zo aanpakken!

Onlangs was het prachtig weer buiten en had ik mezelf beloofd dat ik buiten kon zitten (ik had zelfs een nieuw tijdschrift gekocht) wanneer ik mijn to do-list had afgewerkt. Zo gezegd zo gedaan! Kort na de middag had ik mijn lijstje afgewerkt en kon ik met een gerust hart en een kopje koffie buiten gaan zitten. Zà-lig! Dit is dus mijn tip, alsook een reminder aan mezelf: plan ook je vrije momenten in! Dán hang ik voor de tv en dán neem ik een bad. Ik ben ervan overtuigd dat je op die momenten ook bewuster gaat genieten dan wanneer je zomaar even tussendoor een hele tijd niets hebt gedaan (terwijl je eigenlijk iets anders van plan was).

relax

Zo, dat waren mijn tips! Hopelijk hebben jullie er iets aan of is het op z’n minst een heropfrissing van wat jij al lang toepast!

Tip: Op het internet zijn heel wat leuke dagplanners, weekplanners, menuplanners, to do lists en boodschappenlijstjes te vinden! Check vooral eens Pinterest hiervoor! (Zoekterm: ‘printable grocery list’ of ‘printable meal planner’). Ik kan hier eventueel ook eens een aparte blogpost aan wijden.

Een gedachte over “Mijn planningtips

Geef een reactie

