Recept: chocolade mug cake

front

Wanneer ik thuis ben, geniet ik na de middag steevast van een kopje koffie. En wat is koffie zonder een koekje of gebak? Het volgende dilemma stelt zich dan gewoonlijk: ik heb wel zin om de keuken in te duiken en iets te bakken, maar zit dan meteen ook met een hele cake opgezadeld. Alleen krijg ik die niet op en op mijn vriend hoef ik ook al niet te rekenen, want hij is niet bepaald een zoetebek. Gevolg? De komende dagen eet ik non-stop cake. Zonde van de calorieën als je het mij vraagt. Ik was dan ook laaiend enthousiast toen ik voor het eerste over de mug cake hoorde. Het idee is even simpel als geniaal: je giet een kleine hoeveelheid ingrediënten in een kopje en plaatst het één minuut in de microgolfoven… en tadaa! Het resultaat is een mini-cakeje dat net groot genoeg is om je kopje koffie te vergezellen. Geen schuldgevoelens meer en het is bovendien supersnel en -makkelijk!

Op het internet vind je heel wat recepten voor mug cakes. Helaas leveren ze niet allemaal het gewenste resultaat op. Het volgende recept (dat ik overigens niet zelf bedacht) resulteert in een smeuïg cakeje en niét in een droog gebakje met baksteen-allures. En met een beetje geluk heb je de ingrediënten zelfs standaard in huis! Dit is wat je nodig hebt:

Ingrediënten voor 2 mug cakes:

  • 1 ei
  • 4 el suiker
  • 2 el cacaopoeder (pure cacaopoeder, geen Nesquik!)
  • 1 el slaolie of maïsolie
  • 2 el gesmolten of vloeibare boter
  • 3 el melk
  • 4 el bloem
  • snuifje bakpoeder
  • snuifje zout

Zo ga je te werk:

ei2

Breek het ei in een kom.

suiker2

Voeg de suiker toe.

zout2

Voeg een snuifje zout toe.

cacao2

Voeg het cacaopoeder toe.

olie2

Voeg de olie toe.

boter2

Voeg de boter toe. Ik gebruikte vloeibare bakmargarine.

roeren2

Roer het geheel.

melk1

Voeg de melk toe.

Tijdens deze stap kan je ook wat extra toevoegen zoals kokosschilfers, noten of kleine chocoladestukjes.

opnieuwroeren2

Meng het deeg opnieuw.

bloem2

Voeg de bloem en het bakpoeder toe.

roeren32

Roer het geheel een laatste keer door en verdeel het over twee kopjes.

kopje2

Plaats de kopjes één voor één 45 seconden in de microgolfoven. En klaar! It’s magic!

klaar2

Laat het cakeje even afkoelen en… smullen maar!

Als het goed is, is de binnenkant van je mug cake nog heerlijk smeuïg!

resultaat2

klaaarrr2

result

Smakelijk!

handtekening

Bron

2 gedachtes over “Recept: chocolade mug cake

Geef een reactie

